مشخصات پژوهش

صفحه نخست /ارزیابی مقایسه ای اثرات بنزو ...
عنوان ارزیابی مقایسه ای اثرات بنزو تیادیازول (BTH) و ایزونیکوتینیک اسید (INA) بر ارتباط گل جالیز و گوجه فرنگی در شرایط گلخانه ای
نوع پژوهش پایان نامه
کلیدواژه‌ها تغییرات آنزیمی، فعال کننده، گل جالیز، مقاومت سیستمیک
چکیده گل جالیز با نام علمی Orobanche cernua یک انگل اجباری و غیر فتوسنتزی ریشه است که روی ریشه بسیاری از محصولات مهم مانند گوجه فرنگی مستقر و منجر به کاهش قابل توجه عملکرد به خصوص در منطقه جیرفت می شود. به دلیل تولید مقادیر زیادی بذر ریز، قابلیت زنده ماندن در خاک برای مدت طولانی (تا 20 سال) و بروز خسارت قابل توجه در هنگام ظهور این انگل در مزرعه، کنترل آن بسیار دشوار است. استفاده از عوامل القا کننده شیمیایی و بیولوژیکی می تواند برای افزایش مقاومت گیاه گوجه فرنگی برای مدیریت این پارازیت داخلی مورد استفاده قرار گیرد. ایزونیکوتینیک اسید و بنزوتیادیازول از مواد شیمیایی هستند که به عنوان الیسیتور سبب القای مقاومت در گیاهان شده و از طرف دیگر خطرات محیط زیستی سم های شیمیایی را ندارند. در این تحقیق، اثرات INA و BTH (غلظت های 100 و 500 میلی گرم در لیتر) بر رشد و نمو گل جالیز در مزارع گوجه فرنگی آلوده شده با Orobanche cernua در منطقه تل شیراز، جیرفت مورد بررسی قرار گرفت. برای این منظور ابتدا بذور گوجه فرنگی در گلخانه تحقیقاتی به منظور تهیه نشا کاشته شدند. سپس نشاهای به دست آمده به مدت یک ساعت در غلظت های INA و BTH غوطه ور و سپس به مزرعه و در حضور و عدم حضور بذر Orobanche cernua منتقل شد. پس از سه ماه، گیاهچه ها مجدداً با محلول INA و BTH آبیاری شدند و پس از آن گوجه فرنگی ها از نظر فاکتورهای رشدی میزبان و پاتوژن و همچنین میزان تغییرات آنزیمی مقایسه شدند. نتایج نشان داد که تمام غلظت ها در کنترل پاتوژن مؤثر بودند، اما موفق ترین تیمار 500 میلی گرم در لیتر INA بود که حداکثر کنترل گل جالیز را به همراه داشت. علاوه بر این، بیشترین فعالیت آنزیمی پراکسیداز، فنیل آلانین آمونیالاز و فنل در غلظت 500 میلی گرم در لیتر INA در حضور گل جالیز مشاهده شد. همچنین بررسی های میکروسکوپی نشان داد که میزان نفوذ هستوریوم در تیمار شاهد تا دستجات آوندی می رسد، در حالی که با افزایش غلظت ترکیبات القا کننده میزان این نفوذ کاهش می یابد.
پژوهشگران مصیب بندئی (دانشجو)، ذبیح الله اعظمی ساردوئی (استاد راهنما)، امیررضا امیرمیجانی (استاد راهنما)، مریم مظاهری (استاد مشاور)