مشخصات پژوهش

صفحه نخست /تأثیر کاربرد زئولیت و ...
عنوان تأثیر کاربرد زئولیت و محلولپاشی سلنیم در رژیمهای مختلف رطوبتی بر برخی صفات فیزیولوژیک و عملکرد دانۀ کدوی پوست کاغذی
نوع پژوهش مقاله چاپ شده
کلیدواژه‌ها پرولین، تنش کم آبی، سلنیم، کاروتنوئید، کلروفیل
چکیده به منظور بررسی تأثیر کاربرد زئولیت و محلول­پاشی سلنیم در رژیم­های مختلف رطوبتی بر برخی صفات فیزیولوژیک و عملکرد دانۀ گیاه دارویی کدوی پوست کاغذی (Cucurbita pepo L.)، آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک­های کامل تصادفی با سه تکرار، در منطقۀ تاکستان واقع در استان قزوین طی سال­­ 1389 به اجرا درآمد. عامل آبیاری در سه سطح شامل آبیاری معمول براساس 60 میلی­متر تبخیر از تشتک تبخیر کلاس A (شاهد)، قطع آبیاری در مرحلۀ گلدهی و قطع آبیاری در مرحلۀ میوه­دهی، زئولیت در دو سطح (عدم کاربرد و کاربرد به مقدار 10 تن در هکتار) و سلنیم نیز در دو سطح (عدم مصرف و مصرف 30 گرم در هکتار از منبع سلنات سدیم) بود. تنش کم­آبی به کاهش صفات هدایت روزنه­ای، مقدار کاروتنوئید، محتوای کلروفیل a، عملکرد دانه و افزایش غلظت پرولین و محتوای کلروفیل b منجر شد. کاربرد زئولیت به مقدار 10 تن در هکتار در شرایط تنش کم­آبی، ضمن تأثیر مطلوب بر محتوای کلروفیلa و b و عملکرد دانه، موجب بهبود صفت هدایت روزنه­ای و کاهش غلظت پرولین شد. بیشترین عملکرد دانه از کاربرد همزمان زئولیت و سلنیم در شرایط آبیاری معمول (1329 کیلوگرم در هکتار) به­دست آمد. با توجه به نتایج، کاربرد زئولیت و سلنیم در مناطقی که در معرض تنش کم­آبی هستند، از طریق بهبود شرایط فیزیولوژیک گیاه می تواند موجب بهبود شرایط رشد گیاه و حصول عملکرد دانۀ بیشتر شود.
پژوهشگران معصومه نعیمی (نفر اول)، غلامعلی اکبری (نفر دوم)، امیرحسین شیرانی راد (نفر سوم)، طاهره حسن لو (نفر چهارم)، غلامعباس اکبری (نفر پنجم)، مهدیه امیری نژاد (نفر ششم به بعد)