مشخصات پژوهش

صفحه نخست /به کارگیری یک نانوجاذب ...
عنوان به کارگیری یک نانوجاذب مغناطیسی دوستدار محیط زیست بر پایه حلال یوتکتیک برای میکرواستخراج باقیمانده آنتی بیوتیک های تتراسایکلین در مواد غذایی
نوع پژوهش طرح پژوهشی خاتمه یافته
کلیدواژه‌ها نانو ژل مغناطیسی، حلال یوتکتیک، استخراج فاز جامد پخشی مغناطیسی با کمک التراسونیک، آنتی بیوتیک تتراسایکلین
چکیده در این تحقیق، مخلوط اکتانوئیک اسید:کومارین به عنوان حلال یوتکتیک و نانوجاذب Fe3O4@SiO2 به عنوان نانو ژل مغناطیسی در فرایند استخراج فاز جامد پخشی مغناطیسی با کمک التراسونیک کوپل شده با کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا با دتکتور فتودیود اری برای جداسازی و تعیین باقیمانده آنتی بیوتیک های تتراسایکلین در مواد غذایی معرفی گردید. از تکنیک های FT-IR، SEM، VSM برای برای شناسایی جاذب استفاده شد. در شرایط بهینه بدست آمده رنج خطی 5/1-500 میکروگرم بر لیتر، 5/2-750 میکروگرم بر لیتر، 2-750 میکروگرم بر لیتر، 5/2-500 میکروگرم بر لیتر به ترتیب برای تتراسایکلین، اکسی تتراسایکلین، کلروتتراسایکلین، و داکسی تتراسایکلین بدست آمد. بعلاوه، حد تشخیص 47/0، 85/0، 66/0، و 81/0 میکروگرم بر لیتر و همچنین حد کمی 61/1، 74/2، 23/2، 66/2 میکروگرم بر لیتر به ترتیب برای تتراسایکلین، اکسی تتراسایکلین، کلروتتراسایکلین، و داکسی تتراسایکلین بدست آمد. دقت یک روزه و میان روزه کمتر از 5/3 و 2/3 درصد برای فرایند پیشنهادی حاصل شد. درصد بازیابی بالای 95 درصد برای آنالیز نمونه هایی با بافت پیچیده بدست آمد.
پژوهشگران محبوبه شیرانی (نفر اول)، محمد فرجی (نفر دوم)، حمید رشیدی نوده (نفر سوم)، بهروز اکبری-آدرگانی (نفر چهارم)، سهیلا سپاهی (نفر پنجم)