مشخصات پژوهش

صفحه نخست /ترکیب شیمیایی و گوارش پذیری ...
عنوان ترکیب شیمیایی و گوارش پذیری آزمایشگاهی گیاه سسبانیا (Sesbania sesban) در هفته های گوناگون رشد به روش تولید گاز در تغذیه نشخوارکنندگان
نوع پژوهش مقاله چاپ شده
کلیدواژه‌ها ترکیب شیمیایی روش تولید گاز سسبانیا سسبان گوارش پذیری آزمایشگاهی هفته های رشد
چکیده مقدمه: گیاه سسبانیا از لگوم های چندساله است که بیشتر، در مناطق گرمسیری آسیا، آفریقا و استرالیا می روید. این گیاه انواع خاک ها را تحمل نموده و به ویژه سازگاری بالایی نسبت به خاک های شور دارد. به دلیل پروتئین مناسب و فیبر نسبتاً پایین آن، می توان این گیاه را در جیره نشخوارکنندگان به کار برد. این پژوهش با هدف اندازه گیری ترکیبات شیمیایی و گوارش پذیری آزمایشگاهی مواد مغذی گیاه به روش تولید گاز، و بررسی روند تغییرات این فراسنجه ها از هفته سوم تا نهم رشد در بخشهای گوناگون گیاهSesbania sesban انجام شد. مواد و روشها: پس از کشت گیاه در مزرعه پژوهشی، در هفته سوم، پنجم، هفتم و نهم کاشت، از گیاه کامل، برگها و ساقه برای اندازه گیری ترکیبات شیمیایی (ماده خشک، پروتئین، خاکستر، فیبر نامحلول در شوینده خنثی (NDF) و اسیدی (ADF)) و همچنین گوارش پذیری آزمایشگاهی به روش تولید گاز، به طور جداگانه نمونه هایی برداشته شد. نتایج: یافته های این آزمایش نشان داد که درصد NDF و ADF با افزایش سن گیاه در گیاه کامل، برگ و ساقه به گونه معنی داری افزایش یافت به گونه ای که در گیاه کامل مقدار NDF از 35/66 درصد در هفته سوم به 46/08 درصد در هفته نهم و مقدار ADF از 22/90 در هفته سوم به 35/43 در هفته نهم رسید. غلظت پروتئین با افزایش سن در همه بخش های گیاه کاهش یافت و مقدار پروتئین خام در هفته نهم رشد به ترتیب در گیاه کامل و برگ، 17/38 و 21/01 درصد بود. با افزایش سن گیاه، همگام با افزایش غلظت کربوهیدراتهای ساختاری و کاهش پروتئین در هر سه نمونه (گیاه کامل، برگ و ساقه)،تولید گاز تجمعی پس از 48 ساعت، کل گاز تولیدی، میزان انرژی قابل متابولیسم، اسیدهای چرب کوتاه زنجیره و گوارش پذیری ماده آلی کاهش یافت. نتیجه گیری و بحث: یافته های این پژوهش نشان داد با توجه به مقدار ماده خشک تولیدی و دیگر ترکیبات اندازه گیری شده، مناسب ترین زمان برداشت این گیاه چندساله به عنوان گیاه کامل، هفته هفتم کشت بوده و گیاه کامل سسبانیا و یا برگ آن می تواند پس از نزدیک دو ماه کشت منبع مناسبی برای تامین علوفه دام باشد.
پژوهشگران مهدی قریشی (نفر اول)، امیر موسائی (نفر دوم)، اکرم مالکی (نفر سوم)، نعمت ضیائی (نفر چهارم)، محمد امین نعمت اللهی (نفر پنجم)، جواد طایی (نفر ششم به بعد)