مشخصات پژوهش

صفحه نخست /بررسی اثر ضد سرطانی عصاره ...
عنوان بررسی اثر ضد سرطانی عصاره هیدروالکلی بذر خار سنبل (Blepharis Persica) بر رده سلول های سرطانی سینه و پروستات و اثر هم افزایی آن با داروی دوکسوروبیسین
نوع پژوهش مقاله چاپ شده
کلیدواژه‌ها BCL2، LNCaPT, MCF-7
چکیده هدف: در این تحقیق اثرات ضد سرطانی و آپوپتوزیسی عصارهالکلی بذر خارسنبل Blepharis Persica بر روی سلول های سرطانی سینه و پروستات و اثر هم افزایی آن با دارو دوکسوروبیسین مورد مطالعه قرار گرفت. مواد و روش: هصاره الکلی بذر با روش خیساندن و با اتانول 70 درصد تهیه شد. 8 غلظت عصاره و 4 غلظت ترکیبی از دوکسوروبیسین (125 و 5/62 نانو گرم بر میلی لیتر) با عصاره غلظت های (315/0 و 625/0 میلی گرم بر میلی لیتر) تهیه شد. سلول های سرطانی سینه (MCF-7)، پروسات (LNCaP) و سلو لهای فیبروبلاست (SKM) کشت داده شدند. درصد زنده مانی رده های سلولی با تست MTT اندازه گیری و میزان آپوپتوزیس در رده های سلولی از روش Annexin/PI سنجیده شد و بررسی بیان ژن BCL2 در مدت 24 و 48 ساعت با روش real- time quantitive RT-PCR (RT-qPCR) صورت گرفت. نتایج:عصاره به ترتیب بر رده های سلولی پروستات، پستان و فیبرو بلاست بیشترین اثر بازدارندگی رشد را نشان داد. اثر ترکیبی دوکسوروبیسین با عصاره در هر سه رده سلولی با کنترل هیچگونه تفاوت معنا داری نداشت. نتایج Annexin/PI نشان داد میزان آپوپتوزیس اولیه، تاخیری و نکروز در رده های سلولی تیمار شده نسبت به کنترل افزایش داشته است. بیان ژن BCL2 در ره های سلولی با تیمار غلظت 25/1 میلی گرم بر میلی لیتر عصاره گیاه در مدت 24 و 48 ساعت نسبت به ژن کنترل بتااکتین به یور معنی داری کاهش یافته بود (P<0/01). نتیجه گیری: عصاره الکلی بذر خار سنبل توانایی کاهش تکثیر سلو لهای سرطانی سینه و پروستات و القا آپوپتوزیس در سلول های سرطانی را دارد و هر چند که در غلظت کم موجب افزایش اثرات ضد سرطانی دوکسوروبیسین نمی شود، ولی می تواند جایگزینی برای آن با عوارض جانبی کمتر یاشد.
پژوهشگران کیان آقاعباسی (نفر اول)، حسن حسنی کومله (نفر دوم)، ناهید عسکری (نفر سوم)، مسعود ترک زاده (نفر چهارم)، عبدالله رمضانی قرا (نفر پنجم)