مشخصات پژوهش

صفحه نخست /ارائه مدل مناسب جهت تخمین ...
عنوان ارائه مدل مناسب جهت تخمین درصد پوشش گیاهی در مناطق خشک با استفاده از تصاویر ماهواره ای IRS-LissIII مطالعه موردی: سد نهرین- طبس
نوع پژوهش مقاله چاپ شده
کلیدواژه‌ها سنجش از دور، درصد پوشش گیاهی، IRS LissIII ، سد نهرین
چکیده تخمی 􀀯ن خصوصیات پوش 􀀯ش گیاهی یک چالش بزرگ برای اقلیم شناس 􀀯ان، هیدرولوژیس 􀀯ت ه 􀀯ا، متخصصین کشاورزی و ... محسوب می شود. در حال حاضر، استفاده از شاخص های پوشش گیاهی مبتنی بر تصاویر ماهواره ای به منظور تعیین خصوصیات فیزیکی پوش 􀀯ش گیاهی بس 􀀯یار رایج است. این ش 􀀯اخص ها ترکیبی از باندهای قرمز و مادون قرمز نزدیک می باش 􀀯ند و با رش 􀀯د گیاه، درصد پوش 􀀯ش گیاهی و میزان بیومس همبستگی خوبی نش 􀀯ان داده اند. هدف از تحقیق حاضر تخمین درصد پوش 􀀯ش گیاهی با اس 􀀯تفاده از تصاویر ماهواره ای در حوزه آبخیز س 􀀯د نهرین )طبس- یزد( می باشد. بدین منظور از تصویر ) IRS-Liss III(2007 ، تصویر ) ETM+(2005 و درصد پوشش گیاهی اندازه گیری شده در 54 پلات زمینی استفاده شد. به منظور قابل مقایسه کردن مقادیر برداشت شده زمینی و ارزش پیکسل های واقع شده در هر پلات، میانگین ارزش پیکسل ها در سایتهای نمونه برداری اس 􀀯تخراج و س 􀀯پس 11 شاخص رایج پوشش گیاهی اس 􀀯تخراج گردید. در مرحله بعد، با استفاده از روش رگرسیون خطی چندمتغیره نسبت به تشکیل مدل های همبستگی اقدام شد و در نهایت دقت مدلها بر اساس ضریب تبیین حاصل از برازش خط بین مقادیر مشاهداتی و تخمینی نقاط تست مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج تحقیق حاضر نشان داد مدلی که از شاخص MSAVII استفاده می نماید دارای بالاترین دقت نسبی ) 866 / 0( می باش 􀀯د. دلیل این امر این اس 􀀯ت که این ش 􀀯اخص علاوه بر بازتاب در ناحیه قرمز و مادون قرمز نزدیک، تاثیر بازتاب خاک زمینه را نیز در نظر می گیرد.
پژوهشگران زهره ابراهیمی خوسفی (نفر اول)، سعیده کلانتری (نفر دوم)، مریم میراکبری (نفر سوم)، محسن ابراهیمی خوسفی (نفر چهارم)